Om det finns risk att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås, trots att stöd har getts i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen, ska detta anmälas till rektorn. Rektorn ska se till att elevens behov utreds. Visar utredningen att eleven har behov av studiehandledning på modersmålet ska studiehandledningen ges på det sätt och i den omfattning som behövs för att eleven ska ha möjlighet att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås. Föräldrar och skola bör samtala om elevens behov av studiehandledning.

Krävs det åtgärdsprogram för studiehandledning på modersmålet?

Enligt Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram finns det två former av stödinsatser. Antingen är stödinsatsen en extra anpassning, som inte kräver ett särskilt beslut, eller ett särskilt stöd, som kräver ett beslut av rektor som dokumenteras i ett åtgärdsprogram. I allmänna råden tydliggörs att det inte är den specifika insatsen i sig utan insatsernas omfattning och/eller varaktighet som avgör om stödinsatsen är en extra anpassning eller ett särskilt stöd. Om studiehandledning på elevens modersmål är en stödinsats som kräver åtgärdsprogram eller inte kan således variera från elev till elev. Det är alltså graden av behov som styr om det ska upprättas ett åtgärdsprogram. Om man bedömer att studiehandledning på elevens modersmål kommer att behövas under en längre tid är det rimligt att upprätta en plan som kan styra arbetet och följas upp vid avstämningspunkter.

Läs mer om extra anpassning, särskilt stöd och åtgärdsprogram

I Skolverkets stödmaterial Stödinsatser i utbildningen - Om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd, går följande att läsa om studiehandledning på modersmålet:

"Även studiehandledning på modersmålet och tillgång till elevassistent definieras som särskilt stöd. För att studiehandledning på modersmålet eller stöd av elevassistent ska räknas som särskilt stöd ska insatserna vara av sådan ingripande karaktär som normalt inte är möjliga att genomföra för lärare inom ramen för den ordinarie undervisningen. Även insatsernas omfattning och varaktighet har betydelse när man ska avgöra om studiehandledning på modersmålet eller stöd inom ramen för elevhälsan ska anses vara särskilt stöd. Enstaka insatser där eleven till exempel har tillgång till elevassistent eller får studiehandledning under en kortare tid, kan därmed vara att betrakta som stöd i form av extra anpassningar."        

Framgångsfaktorer för effektiv studiehandledning

  • Noggrann kartläggning av elevens språk- och ämneskunskaper.
  • Flexibla insatser som hela tiden kan anpassas efter elevens utveckling.
  • Kompetens kring flerspråkighet.
  • Samverkan och samsyn mellan klass-/ämneslärare och modersmålslärare.
  • Arbeta växelvis på modersmål och på svenska.
  • Rektor är ansvarig för och engagerar sig i frågan om studiehandledning.

Stödmaterial och film

Skolverket har publicerat ett stödmaterial, Studiehandledning på modersmål - att stödja kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever, som syftar till att vara ett stöd i hur man kan organisera och genomföra studiehandledningsinsatser på modersmål. Det syftar också till att fördjupa förståelsen kring flerspråkiga elevers lärande och visa hur man kan stödja elevernas kunskapsutveckling. Till stödmaterialet finns även ett webbinarium man kan ta del av i efterhand och en film som beskriver och ger exempel på hur man kan organisera och genomföra studiehandledning. I filmen får vi träffa två studiehandledare, en lärare, rektor och en samordnare på huvudmannanivå.