Nationellt centrum för svenska som andraspråk

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Nationellt centrum för svenska som andraspråk

Modersmålsämnets betydelse för individ, skola och samhälle

Med tanke på senaste tidens diskussion om modersmålsämnet utifrån politiska förslag om att lägga ner modersmålsundervisningen vill vi på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) tillsammans med Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet, med denna text belysa att modersmålsundervisning har stor betydelse för såväl individ, skola som samhälle.

Minskning av studiehandledning pga ekonomiska nedskärningar

En stor majoritet av de tillfrågade lärarna och studiehandledarna upplever att kommuners och skolors ansträngda ekonomi bidrar till att elever får minskad studiehandledning på modersmålet. Många anser dessutom att deras elever inte får studiehandledning utifrån behov, varken i den omfattning eleverna behöver eller under tillräckligt lång tid. Flera lärare och studiehandledare upplever dessutom att de har små möjligheter att påverka så elever kan få mer studiehandledning om eleverna behöver. Detta framkommer i en enkätundersökning som Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) har gjort.

Jämförelser av reviderade Lgr 11-kursplaner i sva och sve

Nu har regeringen fattat beslut om ändrade kursplaner i grundskolan, sameskolan och specialskolan. Kursplanerna börjar att gälla den 1 juli 2021. Vi på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) har sammanställt en jämförelse mellan den nuvarande och den reviderade versionen av sva-kursplanen samt en jämförelse mellan de reviderade kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk.