Nationellt centrum för svenska som andraspråk

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Nationellt centrum för svenska som andraspråk

Uttalsundervisning - mer än bara uttal

Paula Grossman och Tomas Riad beskriver i sin nya artikel Latinisering - diagnostisering och intervention i sva på språkintroduktion, varför lärare inom både sfi och sva måste uppmärksamma såväl uttal som avkodning och träna det tillsammans.

En dialogisk och erfarenhetsbaserad språk- och yrkesundervisning

NC-medarbetarna Lisa Gannå och Karin Sandwall beskriver i en föreläsning den didaktiska principen att undervisningen bör vara dialogisk och erfarenhetsbaserad. Föreläsningen är en del i ett pågående utvecklingsprojekt där NC formulerar ett antal principer för en språk- och yrkesintegrerande utbildning.

Fjärrundervisning - ett sämre alternativ på språkintro

Under april 2021 genomförde Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) en mindre enkätundersökning om undervisning på språkintroduktionsprogrammet under pandemiåret. Sammanställningen av de 41 svaren i enkäten bekräftar vikten av att sva-undervisning sker på plats och att fjärrundervisning är ett, för de allra flesta elever, sämre alternativ.

Erika Sahlén

Välkommen till NC, Erika Sahlén!

Vi på NC vill välkomna vår nya medarbetare Erika Sahlén som kommer arbeta med frågor som rör flerspråkiga barns språk och kunskapsutveckling i förskolan. Vi är väldigt glada att kunna stärka upp vår kompetens inom förskoleområdet.

Ny utbildning för sfi-lärare

I höst startar den nya kursen Svenska som andraspråk inom sfi-utbildningen vid Göteborgs universitet. Kursen, som ges på halvfart och distans, har ett uttalat vuxenperspektiv och ger tillsammans med studier i exemplevis pedagogik behörighet att undervisa vid sfi.

Nytt stödmaterial för kartläggning av flerspråkiga elever i förskoleklass

Nu finns ett efterlängtat kompletterande stödmaterial till Hitta språket och Hitta matematiken för kartläggning av flerspråkiga elever i förskoleklass. Det riktar sig till lärare i förskoleklass som undervisar elever som är nya i det svenska språket och/eller elever som inte kommit så långt i sin andraspråksutveckling. Materialet är frivilligt att använda.