Avhandlingar 2023
- (2023) Får man synas i texten? 2023-03-31 I svenskämnena på gymnasiet ska elever lära sig läsa och skriva texter av vetenskaplig karaktär. Det vetenskapliga skrivandet uppfattas ofta som svårt. I sin licentiatavhandling vill Ann Ohlsson ta reda på mer kring hur detta moment presenteras och tas emot av eleverna i gymnasieskolan: Vilka texter används i momentet? Hur talas det om dessa texter och hur ser eleverna på det vetenskapliga?
- (2023) Flerspråkighetens gränser – ny avhandling 2023-03-31 Andreas Nuottaniemi vill med sin avhandling bidra till en undervisning i svenska som andraspråk som har flerspråkighet och social rättvisa i fokus, snarare än kunskaper i ett idealiserat "målspråk".
- (2022) Everyday Language Practices and the Interplay of Ideologies, Investment and Identities 2023-02-09 Vilka språk använder elever på fritiden i språkligt heterogena grupper i årskurs 6–7, där drygt hälften är födda i Sverige? Svenska och engelska dominerar fritiden medan modersmålet dominerar i hemmet i interaktion med föräldrar och släkt. Med syskon är svenska vanligt men i kombination med modersmålet. Det här visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.
- (2022) "Det är inte så att vi exklusivt pratar svenska" 2023-01-11 Sara Snoder disputerade veckan före jul 2022 vid Stockholms universitet med avhandlingen ”Det är inte så att vi exklusivt pratar svenska” Flerspråkighetens möjliga utrymmen i låg-och mellanstadieklassrum.
- (2022) Nyanlända elevers välbefinnande och hälsa – ett individuellt ansvar med snäva möjligheter 2022-12-15 I sin avhandling Nyanlända elevers välbefinnande och hälsa – ett individuellt ansvar med snäva möjligheter visar Ulrika Lögdberg vad som bidrar till hälsa och välbefinnande hos nyanlända ungdomar, men också vad som utmanar dem.
- (2022) "Kvalitetsproblem" i svensk vuxenutbildning 2022-11-04 Johanna Mufic disputerade i oktober 2022 vid Linköpings universitet med avhandlingen "Quality Problems” in Swedish Municipal Adult Education: The Micropolitics of Quality Construed in the Audit Society, om hur begreppet kvalitet konstrueras på olika arenor inom komvux och vilka effekter detta får. NC ber Johanna förklara mer om vad hon har fått syn på genom sin forskning.
- Ny avhandling ger en inblick i några ungdomars språkliga vardag 2022-10-03 I sin avhandling, Att göra förort: Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund, undersöker Karin Senter hur ungdomar i förorten använder språket för att, så att säga, "göra förort".
- (2021) Inte för räddhågsna 2021-09-20 Anna Winlund undersöker i sin avhandling Inte för räddhågsna - Undervisning i svenska som andraspråk för gymnasieskolans språkintroduktion, hur undervisingen kan anpassas för nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund.
- (2021) Att vara och inte vara 2021-03-01 - Elevpositioner(ingar) i spänningsfältet mellan svenska och svenska som andraspråk. Avhandlingen studerar hur elever på en högstadieskola upplever att särskiljas och kategoriseras som i behov av ämnet svenska som andraspråk. Frida Siekkinen.
- (2020) Assessment in Multilingual Schools A comparative mixed method study of teachers’ assessment beliefs and practices among language learners - CLIL and migrant students. Helena Reierstam.
- (2019) Att tolka det sammansatta Befästning och mönster i första- och andraspråkstalares tolkning av sammansättningar. En studie om hur 190 gymnasieelever tolkar olika typer av språkliga sammansättningar. Lisa Loenheim
- (2019) Avslut och fortsättning En studie om övergången från introduktionsprogrammet språkintroduktion till nationellt program vid gymnasieskolan. Åsa Bjuhr.
- (2019) Det flerspråkiga NO-klassrummet En studie om translanguaging som läranderesurs i ett NO-klassrum. Avhandlingen handlar om språkliga och kulturella möten i det flerspråkiga NO-klassrummet samt konsekvenserna av dessa möten för elevers lärande i de naturvetenskapliga ämnena. Annika Karlsson
- (2019) Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet. Avhandlingens syfte är att belysa lässtrategiers betydelse för utveckling av flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Detta görs genom att utforska lässtrategier i ett undervisnings-, läsutvecklings- och individperspektiv. Anna Lindholm
- (2019) Genom genrens lins: pedagogisk kommunikation i tidigare skolår Avhandlingen undersöker hur två lärare kommunicerar undervisningsinnehåll, upprätthåller sociala relationer samt organiserar informationsflöden inom undervisning i svenska som andraspråk och geografi på en grundskola där majoriteten av eleverna har migrationsbakgrund. Robert Walldén
- (2019) Play, Culture and Learning Studies of Second-Language and Conceptual Development in Swedish Preschools. Avhandlingen undersöker hur andraspråks- och begreppsutveckling kan uppstå genom interaktion i förskolans miljöer, specifikt studerar avhandlingen hur olika typer av interaktion, som leken, kan stötta barn. Robin Samuelsson
- (2019) Skriftlig lärarrespons för vuxna nybörjare i svenska som andraspråk - teoretiska perspektiv, responspraktik och uppfattningar. En studie om skriftlig lärarrespons för nybörjarstuderande i svenska som andraspråk. Liivi Jakobson
- (2019) Språkliga gemenskaper och minoritetsspråkiga barn i svensk förskola Avhandlingen behandlar hur språkliga gemenskaper tar form och upprätthålls i svensk förskola när minoritetsspråkiga barn deltar. Delstudie I handlar om hur nyanlända barn kommunicerar när de är nya i svenskspråkig förskola. Delstudie II behandlar en språkrevitaliserande verksamhet för barn med finsk minoritetstillhörighet. Ellinor Skaremyr
- (2019) Språkliga redskap - Språklig beredskap Avhandlingen, som är en praktiknära aktionsforskningsstudie, visar på möjligheter och hinder avseende gymnasieelevers ämnesspråkliga deltagande i undervisningen i en kontext där en majoritet av eleverna har undervisningsspråket svenska som sitt andraspråk. Maria Rubin
- (2019) Teachers’ Beliefs and Strategies when Teaching Reading in Multilingual Settings Case Studies in German, Swedish and Chilean Grade 4 Classrooms. Avhandlingens övergripande syfte är att få en bättre förståelse för lärares uppfattningar och strategier vid läsundervisning i flerspråkiga miljöer. Monica Bravo Granström
- (2019) Textsamtalens möjligheter och begränsningar i språkligt heterogena fysikklassrum En studie om lärares didaktiska val i samband med textsamtal i språkligt heterogena fysikklassrum, där flera elever är andraspråkselever. Jenny Uddling
- (2018) Being and Becoming a Teacher in Initial Literacy and Second Language Education for Adults Avhandlingen utforskar vad det innebär att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning. Helena Colliander
- (2018) Raka spår, sidospår, stopp: Vägen genom gymnasiets språkintroduktion som ung och ny i Sverige Avhandlingen undersöker hur ungdomar som nyligen har kommit till Sverige upplever sin vardag, i och utanför skolan, under den första tiden efter migrationen, samt hur de ser på sin framtid i det svenska samhället. Mirjam Hagström.
- (2018) Språkhandlingar i flerspråkiga elevers gruppsamtal: en studie av identitetskonstruktion Avhandlingen undersöker hur flerspråkiga elever i femte klass konstruerar sina egna och varandras identiteter genom verbala och icke-verbala språkhandlingar i gruppsamtal om sina egna skrivna och ritade dagbokstexter utan en närvarande lärare. Sofia Svensson
- (2017) Developing multilingual literacies in Sweden and Australia Avhandlingen undersöker möjligheter och utmaningar för att utveckla flerspråkig litteracitet i tre olika former av undervisning: modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål i Sverige samt community language schools i Australien. Anne Reath Warren.
- (2017) Lived transitions - experiences of learning and inclusion among newly arrived students. Avhandlingen handlar om nyanlända elevers möte med den svenska skolan samt deras villkor för lärande och inkludering i olika övergångar inom det svenska skolsystemet. Jenny Nilsson Folke.
- (2017) Mathematics achievement of early & newly immigrated students... ... in different topics of mathematics. Avhandlingen undersöker om några områden i matematiken är särskilt svåra för andraspråkare och om det finns skillnader i provresultat mellan nyanlända och tidigt anlända invandrare. Jöran Petersson
- (2017) Med andra ord: Samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn I avhandlingen studeras litteracitetspraktiker hos en grupp nyanlända barn i åldrar mellan fyra och tio år vars föräldrar inte har någon eller endast en kort skolbakgrund från ursprungslandet. Susanne Duek
- (2017) Språket och skolämnet svenska som andraspråk - Om elevers språk och skolans språksyn. I avhandlingen utforskas bland annat frågan om hur språket, som system och som aktivitet, hos elever som läser svenska som andraspråk kan avgränsas och karaktäriseras. Anna Sahlée.
- (2017) ”Här i Sverige måste man gå i skolan för att få respekt” Nyanlända ungdomar i den svenska gymnasieskolans introduktionsutbildning. Avhandlingens syfte är att belysa och analysera en grupp irakiska ungdomars möte med den svenska skolan. Hassan Sharif.
- (2016) Litteracitet genom interaktion Avhandlingen belyser hur litteracitetsinteraktion kan gå till i grundskolans flerspråkiga miljöer. Det handlar om samtal som uppstår i och kring skrivundervisning inom skolår F-3. Sari Vuorenpää.
- (2016) Moving Together This study focuses on the targeted support measures to enhance learning for students with an immigrant background: e.g. Mother tongue instruction, Swedish as a Second Language, and tutoring in the mother tongue. Helen Avery.
- (2015) Kultur och utbildning - en tolkning av två grundskolors mångkulturella kontexter Avhandlingen undersöker hur två mångkulturella låg- och mellanstadieskolor, en kommunal och en fristående muslimskt profilerad skola hanterar segregationen och att skillnaderna i resultat växer mellan skolor och mellan elever med olika social bakgrund. Henrik Nilsson.
- (2015) Samverkan i och med språket Systemisk-funktionell analys av språkanvändning i en kommunal gränsaktivitet med nyanlända flyktingar som målgrupp. Avhandling av Leena Hamberg.
- (2015) Swedish as multiparty work - Tailoring talk in a second language classroom This dissertation examines classroom conversations involving refugee and immigrant youth in a second language (L2) introduction program, exploring how L2 Swedish emerges as a multiparty accomplishment by both the teacher and the students. Anna Åhlund.
- (2015) Tecken av betydelse Denna studie utforskar döva och hörselskadade elevers lärande naturvetenskap i ett tvåspråkigt NO-klassrum där meningsskapandet sker genom svenskt teckenspråk och skriven svenska. Camilla Lindahl.
- (2015) Utmaningar och möjligheter för utländska lärare som återinträder i yrkeslivet i svensk skola I denna avhandling undersöks utmaningar och möjligheter för lärare med utländsk lärarexamen som efter språkstudier och kompletterande utbildning börjar arbeta i svenska förskolor, grundskolor och gymnasieskolor. Aina Bigenstans.
- (2015) ”I svenska två vågar jag prata mer och så” Avhandlingen är en didaktisk studie om skolämnet svenska som andraspråk inom gymnasieskolan. Catarina Economou.
- (2014) "Vi kan skriva förargument och sedan motargument" Avhandlingen undersöker möjliga förutsättningar och hinder för deliberativa samtal i undervisning i svenska som andraspråk på högskolenivå. Samira Hajjouji Hennius.
- (2014) Beskriv med ord - fysiklärare utvecklar språkinriktad undervisning på gymnasiet Avhandlingen undersöker två fysiklärares och en svensklärares planering och genomförande av terminslånga undervisningsförlopp i två gymnasieklasser i syfte att ge fördjupad förståelse av förhållandet mellan språk och kunskapsbildning. Maria Kouns.
- (2014) Conditional Belonging: Listening to Unaccompanied Young Refugees’ Voices This thesis explores negotiations of belonging among unaccompanied young refugees in Sweden. The thesis further aims to shed light on methodological aspects of bringing out their voices. Ulrika Wernesjö
- (2014) Invisible voices - Understanding the Sociocultural Influences on Adult Migrants' Second Language Learning and Communicative Interaction. This dissertation is a qualitative study exploring the sociocultural influences on adult migrants’ second language learning and the communicative interaction through which they use the language. Mozhgan Zachrison.
- (2014) Learnables in Action - The Embodied Achievement of Opportunities for Teaching and Learning in Swedish as a Second Language Classrooms. Avhandlingen är en empirisk, kvalitativ studie om uppkomsten av s.k. ”learnables” i svenska som andraspråksutbildning. Ali Reza Majlesi.
- (2014) Narrativa identiteter och levande metaforer i ett andraspråksperspektiv Avhandlingen består av två fristående, men ändå sammanhängande studier. I den första undersöks hur några personer förhåller sig till svenska språket och till sig själva som andraspråkstalare med hjälp av begreppet narrativ identitet. Den andra studien är en tematisk analys av andraspråkstalarnas metaforanvändning. Katrin Ahlgren.
- (2014) Skriftbruk i vardagsliv och i sfi-utbildning Avhandlingens syfte är att undersöka fem kurdiska sfi-studerandes skriftbrukshistoria samt deras nuvarande skriftpraktiker i vardagslivet och inom sfi-studierna. Annika Norlund Shaswar
- (2014) STOLT! Om ungdomar, etniciteter och gemenskaper Avhandlingen bygger på ett årslångt fältarbete i en högstadieskola i utkanten av Stockholm med fokus på hur ungdomar samspelar kring och uttrycker etnicitet, nationalitet och flerspråkighet samt hur de på ett kreativt sätt uttrycker och därmed skapar etniciteter och fyller dem med innebörder. Layal Kasselias Wiltgren.
- (2014) ”Herravälde. Är det bara killar eller?” - Andraspråksläsare möter lärobokstexter i historia för gymnasieskolan. Avhandlingen undersöker flerspråkiga elevers möten med lärobokstexter i historia för gymnasieskolan genom funktionella textanalyser av läroböcker och genom enskilda textsamtal med gymnasielever. Lotta Olvegård.
- (2013) Att hantera praktiken Att hantera praktiken – om sfi-studerandes möjligheter till interaktion och lärande på praktikplatser. Avhandlingen handlar om invandrares möjligheter att lära sig svenska på sådana praktikplatser som erbjuds inom ramen för sfi-utbildningen, dvs. inom den grundläggande utbildningen i svenska som andraspråk som vuxna invandrare i Sverige erbjuds.
- (2013) Pedagogik, plats och prestationer - en etnografisk studie om en skola i förorten Avhandlingen bygger på en etnografisk studie i en förortsskola som har valt en särskild pedagogisk modell för att hantera och genomföra sitt uppdrag. Syftet är att analysera hur elever i två klasser vid en högstadieskola i en mångkulturell förort ger respons på denna pedagogik. Anneli Schwartz.
- (2013) Skola med fördröjning - Nyanlända elevers sociala spelrum i "en skola för alla" Avhandlingens övergripande syfte är att undersöka den sociala skolsituationen för elever som har invandrat till Sverige under de fyra sista åren i grundskolan eller under gymnasiet genom att undersöka den sociala interaktionen mellan elever. Eva Skowronski.
- (2013) Svenska för invandrarskap? - Språk, kategorisering och identitet inom utbildningsformen Svenska för invandrare. Avhandlingen riktar intresset mot diskurs, kategorisering och identitetsskapande inom utbildningsformen Sfi dels historiskt över tid och dels bland deltagare i Sfi vid ett lärcentrum. Jenny Rosén.
- (2013) Varför gör de på detta viset? - Kommunikativa praktiker i flerspråkig undervisning med svenskt teckenspråk som medierande redskap. Avhandlingen beskriver och diskuterar interaktionen i den sociala praktik i vilken flerspråkig språkundervisning för hörselskadade och döva elever äger rum. Karin Allard.
- (2012) Flerspråkiga barn i förskolan: Villkor för deltagande och lärande Avhandlingen syftar till att analysera vilka villkor de deltagande förskolorna ger för yngre flerspråkiga barns språkliga och kommunikativa utveckling och för deras deltagande i olika aktiviteter. Anne Kultti.
- (2011) Biologiämnets texter - Biologiämnets texter : Text, språk och lärande i en språkligt heterogen gymnasieklass. Studie i syfte att med utgångspunkt i ett biologiklassrum analysera, beskriva samt diskutera texter och språkbruk i skolan, med särskilt fokus på flerspråkiga elevers förutsättningar. Pia Nygård Larsson.
- (2011) Interkulturell undervisning – ett pedagogiskt dilemma Talet om undervisning i svenska som andraspråk och i förberedelseklasser. Studie i syfte att undersöka hur grundskolan hanterar sitt uppdrag om att vara en skola för alla med en såväl inkluderande som interkulturell intention samtidigt som vissa elever undervisas i ett eget svenskämne med en egen kursplan och andra elever undervisas i förberedelseklasser. Lena Fridlund.
- (2011) Litteracitet och visuella texter - Studier om lärare och kortutbildade deltagare i sfi. Avhandlingens olika studier undersöker littteracitet och visuella texter i den grundläggande svenskundervisningen för invandrare (sfi). Qarin Franker.
- (2011) Skolspråk i utveckling - Skolspråk i utveckling. En- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer i senare skolår. Avhandlingen är en undersökning av en- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer (GM), ett begrepp myntat inom systemisk-funktionell lingvistik. Ulrika Magnusson.
- (2011) Skriftspråksutveckling under högstadiet Studie i syfte att beskriva olika aspekter av skriftspråksutvecklingen under högstadiet. Mikael Nordenfors.
- (2010) Flerspråkiga matematikklassrum: Diskurser i grundskolans matematikundervisning Studie i syfte att undersöka och analysera praktiker i flerspråkiga matematikklassrum i grundskolan i Sverige. Eva Norén.
- Workshop: ”Bygga svenska” på gymnasiets introduktionprogram Karin Rehman
- (2009) Dyslexi på två språk En multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter. Studie i syfte att öka förståelsen för vad tvåspråkiga ungdomars läs- och skrivutveckling kan innebära för att gynna en säkrare identifiering och hantering av dyslexi hos tvåspråkiga. Christina Hedman.
- (2009) Processbarhet på prov: Bedömning av muntlig språkfärdighet hos vuxna andraspråksinlärare Studie i syfte att undersöka den muntliga delen av Tisus, för att söka utröna hur de godkända testtagarnas inlärarspråk skiljer sig från de underkändas i ett processbarhetsperspektiv, och om PT i sådana fall har något att bidra till muntlig språkbedömning. Maria Eklund Heinonen.
- (2008) Bryta upp och börja om Berättelser om flyktingskap, skolgång och identitet
- (2008) Samspel och solostämmor. Om muntlig kommunikation i gymnasieskolan Studie i syfte att undersöka den muntliga kulturen i två klasser som läser på olika yrkesinriktade gymnasieprogram. Anne Palmér.
- (2008) Skolbokspropaganda? En ideologianalys av läroböcker i svenska som andraspråk (1995-2005) Studie i syfte att studera fem läroböcker i svenska som andraspråk, avsedda att användas på gymnasiet av en målgrupp bestående av unga eller vuxna elever som invandrat till Sverige. Jörgen Mattlar.
- (2008) Syntactic Variation in the Swedish of Adolescents in Multilingual Urban Settings Subject-verb Order in Declaratives, Questions and Subordinate Clauses. Resultat visar att ungdomars användning av rak ordföljd inte behöver ha att göra med om man behärskar svenska eller inte: det verkar vara ett medvetet val. Natalia Ganuza.
- (2008) The priority of temporal aspects in L2-Swedish prosody: Studies in perception and production Studie i syfte att undersöka betydelsen av svenskans språkrytm. Avhandlingen visar att både vokal- och konsonantlängd krävs för att svenskans rytm ska bli rätt i teori och praktik. Bosse Thorén.
- (2007) "Utan bok är det ingen riktig undervisning": En studie av skolkulturella referensramar i sfi Avhandlingen handlar om lärares och studerandes arbetssätt i sfi och vad deras olika erfarenheter kan innebära för det pedagogiska arbetet i sfi. Hans-Olof Gustavsson.
- (2007) Att utmana erfarenheter: Kunskapsutveckling i en forskningscirkel Studie i syfte att beskriva och analysera såväl process som innehåll i en gemensam kunskapsutveckling i en forskningscirkel med pedagoger som arbetar med flerspråkiga barn med någon problematik inom autismspektrum. Fia Andersson.
- (2007) Barns mångfaldiga språkresurser i mötet med skolan Studie i syfte att undersöka språkförmågan, såväl den muntliga som den skriftliga, hos flerspråkiga barn i åldrarna 6-8 år i deras möte med skolan. Barbro Haglund-Persson.
- (2007) Debating Swedish – Language Politics and Ideology in Contemporary Sweden Analys av ett stort antal tidningsartiklar och policydokument rörande svensk språkpolitik och Milani menar att de som tar offentliga ställningstaganden i sådana debatter uttryckligen hänvisar till svenskan som ett rent kommunikationsverktyg. Tommaso M Milani.
- (2007) Gymnasieskolans svenskämnen. En studie av svenskundervisning i fyra gymnasieklasser Studie i syfte att undersöka svenskundervisningen på fyra av gymnasieskolans program samt undersöka hur svenskämnets innehåll konstrueras för olika elevgrupper och hur mötet mellan lärare och elever gestaltas i olika svenskämnen. Lotta Bergman
- (2007) Gymnasieämnet Svenska som andraspråk - behövs det? Studiens syfte är att utröna vilket berättigande ämnet svenska som andraspråk har på gymnasiet. Economou undersöker bl.a. vilka skillnader som finns mellan de båda svenskämnena, vilken syn lärare och elever har på ämnet svenska som andraspråk. Catarina Economou.
- (2007) Interrogative Clauses and Verb Morphology in L2 Swedish Theoretical Interpretations of Grammatical Development and Effects of Different Elicitation Techniques. En studie av bruket av verbmorfologi, direkta frågor och indirekta frågor bland inlärare av svenska som andraspråk i gymnasieåldern. Anders Philipsson
- (2007) Läskulturer. Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår Studie i syfte att belysa den betydelse läsning av skönlitteratur ges i skolans mellanår i början av det tjugoförsta århundradet genom att beskriva autentiska undervisningsprocesser och lärares och elevers vardagliga arbete med skönlitterära texter. Annette Ewald.
- (2007) Man liksom bara skriver Skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8. Studie i syfte att ge en djupare förståelse för skolskrivandet och dess villkor i grundskolans senare år. Birgitta Norberg Brorsson.
- (2007) Parental involvement in school What promotes and what hinders parental involvement in an urban school? Studie i syfte att undersöka vilka mekanismer som främjar respektive hindrar föräldrasamverkan med skolan. Laid Bouakaz.
- (2007) Sju barn lär sig läsa och skriva: Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola Studie i syfte att ta reda på i vilka sociala och kulturella sammanhang barn möter textorienterade aktiviteter, vilka aktiviteter barnen medverkar i och utövar på egen hand samt om barnen i förskola och skola tillåts använda sina tidigare erfarenheter av textorienterade aktiviteter. Carina Fast.
- (2007) Skolan gör skillnad: Etnicitet och institutionell praktik Studien undersöker hur etnicitet görs till en central kategori för skolans sociala organisation och används för att markera skillnader och därigenom gör elever till svenskar och invandrare. Sabine Gruber.