Avhandlingar & utredningar
- (2004) Språkpraktiker i naturkunskap i två mångkulturella gymnasieklassrum
- (2007) Debating Swedish – Language Politics and Ideology in Contemporary Sweden
- (2007) Gymnasieskolans svenskämnen. En studie av svenskundervisning i fyra gymnasieklasser
- (2007) Gymnasieämnet Svenska som andraspråk - behövs det?
- (2007) Interrogative Clauses and Verb Morphology in L2 Swedish
- (2007) Parental involvement in school
- (2007) Skolan gör skillnad: Etnicitet och institutionell praktik
- (2008) Bryta upp och börja om
- (2008) Samspel och solostämmor. Om muntlig kommunikation i gymnasieskolan
- (2008) Skolbokspropaganda? En ideologianalys av läroböcker i svenska som andraspråk (1995-2005)
- (2008) Syntactic Variation in the Swedish of Adolescents in Multilingual Urban Settings
- (2008) The priority of temporal aspects in L2-Swedish prosody: Studies in perception and production
- (2009) Dyslexi på två språk
- (2009) Processbarhet på prov: Bedömning av muntlig språkfärdighet hos vuxna andraspråksinlärare
- (2011) Biologiämnets texter
- (2011) Interkulturell undervisning – ett pedagogiskt dilemma
- (2011) Skolspråk i utveckling
- (2013) Skola med fördröjning - Nyanlända elevers sociala spelrum i "en skola för alla"
- (2014) Beskriv med ord - fysiklärare utvecklar språkinriktad undervisning på gymnasiet
- (2014) Conditional Belonging: Listening to Unaccompanied Young Refugees’ Voices
- (2014) Learnables in Action
- (2014) Narrativa identiteter och levande metaforer i ett andraspråksperspektiv
- (2014) STOLT! Om ungdomar, etniciteter och gemenskaper
- (2014) ”Herravälde. Är det bara killar eller?”
- (2015) Kultur och utbildning - en tolkning av två grundskolors mångkulturella kontexter
- (2015) Swedish as multiparty work - Tailoring talk in a second language classroom
- (2015) Tecken av betydelse
- (2015) ”I svenska två vågar jag prata mer och så”
- (2016) Moving Together
- (2017) Developing multilingual literacies in Sweden and Australia
- (2017) Lived transitions
- (2017) ”Här i Sverige måste man gå i skolan för att få respekt”
- (2018) Raka spår, sidospår, stopp: Vägen genom gymnasiets språkintroduktion som ung och ny i Sverige
- (2019) Att tolka det sammansatta
- (2019) Avslut och fortsättning
- (2019) Språkliga redskap - Språklig beredskap
- (2019) Textsamtalens möjligheter och begränsningar i språkligt heterogena fysikklassrum
- (2020) Assessment in Multilingual Schools
- (2021) Att vara och inte vara
- (2021) Inte för räddhågsna
- Ny avhandling ger en inblick i några ungdomars språkliga vardag
- (2023) Flerspråkighetens gränser – ny avhandling
- (2023) Får man synas i texten?
Uppsatser & rapporter
- (2003) Combining dictogloss and cooperative learning to promote language learning
- (2006) Etnomatematik
- (2008) Flerspråkighet i skolan - FLiS
- (2008) Genrepedagogik
- (2010) Bedömning av skriftlig färdighet inom sfi utifrån ett genreperspektiv
- (2010) Inga IG i kemi A!
- (2011) Den dubbla uppgiften
- (2011) Explicit undervisning i lässtrategier
- (2011) Kan man sjunga sig till svensk prosodi?
- (2011) Spår av explicit undervisning i elevtexter och tankar om skrivande
- (2012) Att lära tillsammans av misstag och språkliga förebilder
- (2012) Språkbedömning i samband med pedagogiska utredningar av elever med annat modersmål än svenska
- (2012) Synliggöra språket
- (2013) Svenska och svenska som andraspråk i Gy11 – två jämbördiga ämnen?
- (2014) "Hon har SFI-uttal"
- (2014) Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för nyanlända
- (2015) Att utforska nyanländas erfarenheter och kunskaper
- (2015) Förutsättningar för nyanlända elevers lärande
- (2015) Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Lärares lärande
- (2015) Vikten av pedagogisk kartläggning i arbetet med nyanlända elever
- (2017) Nyanländ till den svenska kemiundervisningen
- (2019) Swedish as a Second Language - a Parallel School Subject in Practice:
- Så går integrationen av unga i Sverige