Om att möta flerspråkiga elever i sin undervisning
Det övergripande temat för Symposium 2012 var Lärarrollen i svenska som andraspråk - Om att möta flerspråkiga elever i sin undervisning. Lärarens betydelse för språkutvecklingen stod i fokus, liksom språkets roll i kunskapsutvecklingen inom ämnesundervisningen. Hur den nya läroplanen och de nya kursplanerna kan implementeras behandlades också med tanke på hur språk- och kunskapsutveckling kan integreras i skolans undervisning.
Ett antal forskare och praktiker från Sverige, Storbritannien och Australien presenterade teorier och tillämpningar av språkutvecklande arbetssätt i ämnesundervisningen och kunskapsanknutet lärande i språkundervisningen.
Symposiet hade två spår, ett för barn och ungdom och ett för vuxenutbildning. Plenarföreläsningar blandades med seminarier och workshoppar utifrån teman som undervisning, styrdokument, organisation, ämne och språk, flerspråkighet, nyanlända, sfi och arbetsliv, särskilda behov och etnologiskt perspektiv.