Nedan återfinns programmet för vux-spåret i sin helhet, uppdelat på torsdag 8 oktober och fredag 9 oktober (med reservation för ändringar). Programmet för barn- och ungdomsspåret löper parallellt men har inte samma tider för pauser och stående lunch.
Åhörarkopior
Flera av presentatörerna har åhörarkopior som går att ta del av i efterhand. Dessa återfinns längst ner på respektive presentationssida som hittas via länk i programöversikten nedan.
Ändringar
Mikael Svendsen Pedersens seminarium på fredag 9/10 kl 8.30 är tyvärr inställt pga sjukdom. Via barn- och ungdomsspåret finns i Aula Magna finns möjlighet att i stället lyssna på Anniqa Sandell Ring och Mikael Olofsson: Att få visa vad man kan: Kartläggning och bedömning av nyanländas språk- och kunskapsutveckling
Program torsdag 8 oktober 2015
08.30 - 09.45 Registrering
09.45 - 10.15 Konferensinledning i Aula Magna av Karin Sandwall, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk
10.15 - 11.15 The Translanguaging Current in Language Education - Ofelia García, Aula Magna
11.15 - 12.30 Stående lunch
12.30 - 13.30 Resource-Oriented Counseling of Adult L2 Literacy Learners. Examples from the German LELEBE-Project - Karen Schramm, Aula Magna
13.30 - 13.45 Förflyttning
13.45 - 14.45 Valbara föreläsningar:
Titel | Presentatör | Målgrupp | Lokal |
---|---|---|---|
Follow up workshop about literacy development for adult L2 learners with short formal schooling | Karen Schramm | sfi, vux | Mimer |
Kärnan i uttalsundervisning: Vad bör lärare prioritera? | Bosse Thorén | sfi | Aula Magna |
Att lära ut vad inlärare kan lära in | Anna Flyman Mattsson | sfi, vux | Polstjärnan |
14.45 - 15.15 Kaffepaus
15.15 - 16.30 Valbara seminarier, inkl dialog:
Titel | Presentatör | Målgrupp | Lokal |
---|---|---|---|
Uttalsundervisning i praktiken | Liv Fridefors | sfi | F497 |
Konsten att föra ett samtal framåt: Om interaktion och muntlig färdighet i sfi | Maria Rydell | sfi | Spelbomsk |
Flippat klassrum och modersmålsstöd med digitala verktyg: Redovisning av två utvecklingsprojekt | Barkelius och Sjunnestrand | sfi, grundvux | E319 |
Svenska som andraspråk och sfi ur ett specialpedagogiskt perspektiv | Christina Duvhammar | sfi, vux | Mimer |
Vilka kompetenser behövs för undervisning i grundläggande litteracitet för vuxna? | Qarin Franker | sfi, grundvux | Hörsal 7 |
Resurser för språkutvecklande praktik inom sfi | Sandwall och Nyborg | sfi, grundvux | Hörsal 9 |
Att lära ut vad inlärare kan lära in | Anna Flyman Mattsson | sfi, vux | Polstjärnan |
Att räkna med språk: Flerspråkighet som resurs i matematikundervisningen | Sundström, Thunberg, Vennberg | sfi, vux | Kungst |
16.30 - 16.45 Förflyttning
16.45 - 17.15 Utdelning av Carin Rosanders pris och Inger Lindbergs pris, Aula Magna
17.15 - 18.30 Konferensmingel, Aula Magna
Program fredag 9 oktober 2015
08.30 - 09.15 Valbara seminarier:
Titel | Presentatör | Målgrupp | Lokal |
---|---|---|---|
Språk på och för arbetsplatsen (INSTÄLLT pga sjukdom) | Mikael Svendsen Pedersen | sfi, grundvux | Hörsal 7 |
Att synliggöra progressionen i läs- och skrivinlärningen | Sigun Boström | sfi | F289 |
Yrkesutbildning samtidigt med sfi-studier: Ett utvecklingsprojekt | Björn Hjukström | sfi, vux, yrkesintro | Kungst |
Skriftspråksanvändning i yrkeslivet: En utmaning i den nya arbetsordningen | Zoe Nikolaidou | sfi, vux | F299 |
Att lyssna och förstå i ett andraspråksperspektiv | Ahlgren, Majchrowska och Söderberg | sfi | F389 |
Individanpassad vuxenundervisning i grupp | Theres Brännmark | sfi, vux | Hörsal 9 |
Kommunikationsetnografi som resurs för språk(in)lärare | Gunlög Sundberg | sfi, vux | F420 |
Formativ och summativ bedömning av elevtexter inom sfi och grundläggande vuxenutbildning | Lindvall och Rydell | sfi, grundvux | Polstjärnan |
09.15 - 09.30 Förflyttning
09.30 - 10.15 Valbara seminarier:
Titel | Presentatör | Målgrupp | Lokal |
---|---|---|---|
Att bli invandrare på sfi: Kategoriseringar och identitetsskapande | Jenny Rosén | sfi, vux | F420 |
Att synliggöra progressionen i läs- och skrivinlärningen | Sigun Boström | sfi | F289 |
Yrkesutbildning samtidigt med sfi-studier: Ett utvecklingsprojekt | Björn Hjukström | sfi, vux, yrkesintro | Kungst |
Skriftspråksanvändning i yrkeslivet: En utmaning i den nya arbetsordningen | Zoe Nikolaidou | sfi, vux | F299 |
Att lyssna och förstå i ett andraspråksperspektiv | Ahlgren, Majchrowska och Söderberg | sfi | E306 |
Individanpassad vuxenundervisning i grupp | Theres Brännmark | sfi, vux | Aula Magna |
Vad kan ”utländska lärare” i den svenska skolan lära oss om språkliga utmaningar i arbetslivet? | Aina Bigestans | sfi, vux | F497 |
Formativ och summativ bedömning av elevtexter inom sfi och grundläggande vuxenutbildning | Lindvall och Rydell | sfi, grundvux | Polstjärnan |
10.15 - 10.45 Fruktstund i Aula Magna
10.45 - 11.45 Vuxenutbildningens mening och innehåll: Igår, idag och i framtiden - Andreas Fejes, Aula Magna
11.45 - 12.00 Förflyttning
12.00 - 13.00 Litteracitetsbegreppet i forskningen och som verktyg för andraspråksutbildning - Åsa Wedin, Aula Magna
13.00 - 14.00 Stående lunch
14.00 - 15.00 What Counts as Scaffolding? Implications for Language Teaching and Learning - Pauline Gibbons, Aula Magna
15.00 - 15.15 Konferensen avslutas - Karin Sandwall, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk