Nedan återfinns programmet för grundskolespåret i sin helhet, uppdelat på torsdag 11 oktober och fredag 12 oktober. Programmet för vux- och gymnasiespåret löper parallellt men har inte samma tider för pauser och stående lunch.
De olika programpunkterna har egna sidor. Klicka på länkarna för att läsa mer om innehållet i presentationen, ta del av åhörarkopior samt för att ta del av information om presentatörerna. En del presentationer har spelats in och dessa inspelningar kommer att, efter redigering, återfinnas på föreläsarens presentationssida.
Program torsdag 11 oktober 2018
08.30 - 09.30 Registrering
09.30 - 10.00 Konferensinledning i Aula Magna av Karin Sandwall, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk
10.00 - 11.00 Arbete med elevers litteraciteter – ett gränsöverskridande visuellt, verbalt och flerspråkigt arbete - Qarin Franker, Aula Magna
11.15 - 12.15 Stående lunch
12.15 - 13.15 Reimaging Literacy Lives: Being, Feeling, Knowing with Language Learners - Jennifer Rowsell, Aula Magna
13.15 - 13.30 Förflyttning
13.30 - 14.30 Valbara presentationer:
Titel | Presentatör | Målgrupp | Lokal |
---|---|---|---|
Textskapande i NO-ämnen på lågstadiet | Ewa Bergh Nestlog | grund 1-3, 4-6 | Mimer |
Modersmålsundervisningens roll för utveckling av litteracitet på flera språk | Christina Hedman och Natalia Ganuza | grund, gy | B5 |
Läslust och litteracitet i en digital tid | Hülya Basaran och Tobias Gard | grund | C6 |
Tegn på sprog -10 års samarbejde om flersprogethed og literacy i danske skoler | Line Møller Daugaard | grund | Polstjärnan |
Workshop: Muntlig interaktion och kunskap om multimodala resurser i skolans digitala miljö | Kristina Aldén och Mariana Sellgren | grund | E306 |
Att kommunicera teknikinnehåll med nyanlända elever | Anna Wirstedt | grund 4-9 | Spelbomskan |
14.30 - 15.00 Kaffe och förflyttning
15.00 - 16.00 Valbara presentationer från båda spåren:
16.00 - 16.15 Förflyttning
16.15 - 17.00 Thinking through visuals, Nick Sousanis, Aula Magna (via videolänk från San Fransisco)
17.00 - 17.15 Utdelning av Carin Rosanders pris och Inger Lindbergs pris, Aula Magna
17.15 - 18.30 Konferensmingel, Aula Magna
Program fredag 12 oktober 2018
08.30 - 09.30 Grammar as a tool for learning literacy - Debra Myhill, Aula Magna
09.30 - 10.00 Kaffe
10.00 - 11.00 Å lære å lese skolens tekster, leseundervisning i et flerspråklighetsperspektiv - Lise Iversen Kulbrandstad, Aula Magna
11.00 - 12.15 Stående lunch
12.15 - 13.15 Valbara presentationer:
Titel | Presentatör | Målgrupp | Lokal |
---|---|---|---|
Lärares språkliga fokus i fysikundervisningen | Jenny Uddling | grund 4-9 | Spelbomskan |
Litteracitet genom interaktion | Sari Vuorenpää | grund | B3 |
Läsundervisning i flerspråkiga miljöer: lärares uppfattningar och strategier | Monica Bravo Granström | grund | B5 |
Samarbete gynnar språkutveckling | Elisabeth Karlsson och Ulf Ståhlgren | grund 1-6 | E319 |
Workshop: Teaching with grammar as a tool | Debra Myhill | grund | A5137 |
Uppdrag literacy – med klassrummet som arena | Ewa Jacquet och Maria Danielsson | grund | Bergsmannen |
13.15 - 13.30 Förflyttning
13.30 - 14.30 Valbara presentationer från båda spåren:
14.30 - 15.00 Fika och förflyttning
15.00 - 16.00 Literacy learning and teaching in the multilingual classroom - Peter Freebody, Aula Magna
16.00 - 16.15 Konferensen avslutas - Karin Sandwall, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk