Nedan återfinns programmet för grundskole- och gymnasiespåret i sin helhet, uppdelat på torsdag 13 oktober och fredag 14 oktober. Programmet för vuxspåret löper parallellt och även där finns föreläsningar som kan vara av intresse för dig som arbetar inom grund- eller gymnasieskolan. Du kan välja föreläsningar från båda spåren.
På konferensens digitala plattform kan du även se programmen för båda spåren sida vid sida.
Klicka på länkarna för att läsa mer om innehållet i presentationen samt för att ta del av information om presentatörerna.
Med reservation för ändringar i programmet.
Program torsdag 13 oktober 2022
09:00-9:15 Akademisk kvart. Tid för att kontrollera uppkoppling, ljud och bild samt för att se över dina programval.
9:15-9:30 Välkommen till Aula Magna – NC:s föreståndare Sofia Engman hälsar välkommen till Symposium 2022
09:30-10:30 Möjligheter till lärande – Andraspråksdidaktik i ett kritskt perspektiv – Christina Hedman, Anna Kaya och Josefin Nilsson
10:30-10:50 Paus
10:50-11:00 Presentation av Symposieboken 2022 – Kristina Aldén och Mikael Olofsson
11:00-12:00 Att ge elever agens och makt över sitt lärande genom multimodal undervisningsdesign – Kristina Danielsson
12:00-13:00 Lunch
13:00 - 13:45 Valbara presentationer:
Titel | Presentatör | Målgrupp |
Revideringarna i kursplanen för svenska som andraspråk – Vad innebär det för eleven och skolan på lågstadiet? | Karin Pettersson & Hülya Basaran | grund 1–3 |
Bygga svenska i praktiken | Emma Brusewitz & Amanda Kipriyanova | grund 4–9, språkintro |
Att möta eleven i hens skrivande – en undersökning av elevers egna upplevelser av skrivuppgifter inom det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk | Anna Sahlee | grund 4–9 |
Att arbeta med kritisk flerspråkig medvetenhet i förberedelseklass på högstadiet: sva-lärarens och studiehandledarens roll. | Christina Hedman | grund 7–9, gy, språkintro, förberedelseklass |
Urval av skönlitteratur i skolämnet svenska som andraspråk | Catarina Economou | gy, gymnasievux |
Svenska som andraspråk i klassrummet med språkinlärningsforskning som grund | Anna Flyman Mattsson | grund, gy,vux |
14:00-14:10 Paus
14:10-15:10 Med flerspråkighet som utgångspunkt: Andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv – Carla Jonsson
15:30-16:15 Valbara presentationer:
Titel | Presentatör | Målgrupp |
Språkutvecklande undervisning i ämnesintegrerat lärarsamarbete genom Reading to Learn | Anna Ahlcrona & Frida Andersson | grund 1–9 |
Studiehandledning av god kvalité - Norrköping berättar om sitt utvecklingsprojekt | Caroline Bötrius, henena Grönås & Åza Jarlsdotter | grund, språkintro |
(O)möjliga elevpositioner – vem är och vem vill vara svenska som andraspråkselev? | Frida Siekkinen | grund 1–9, gy |
Mot en långsiktig och hållbar ordundervisning | Maria Lim Falk & Helena Bani Shoraka | grund 7–9, språkintro, sfi, grundvux, gymnasievux |
Positionering av den nyanlända eleven. Diskurser på språkintroduktionsprogrammet | Åsa Wedin | grund 7–9, språkintro, gy |
Kritiskt tänkande som undervisnings- och demokratipraktik | Kurt Wicke | grund 7–9, gy, sfi, grundvux, gymnasievux |
Program fredag 14 oktober 2022
08:30-09:30 Identity, Investment, and Storybooks Sweden for a Multilingual Future – Bonny Norton
09:30-09:40 Paus
09:40-10:40 På liv och död – om drama med andraspråkselever – Alexandra Ljungkvist-Sjölin & Maria Rydell
10:40-11:00 Paus
11:00-11:45 Valbara presentationer:
Titel | Presentatör | Målgrupp |
Kooperativt lärande är språkutvecklande, eller? | Anna Edling & Sandra Fredriksson | grund, språkintro |
Multimodalitet, meningsskapande och kommunikation | Kristina Aldén & Mariana Sellgren | grund, språkintro |
Towards epistemic justice: Language, Identity, and Relations of Knowing in Post-colonial Schools | Caroline Kerfoot | grund, gy |
Lek med identiteter i litteraturarbetet | Jonas Asklund | grund 7–9, språkintro, gy |
Flerspråkighet på (o)jämlik grund | Andreas Nuottaniemi | språkintro, gy, grund 7-9, sfi, grundvux, gymnasievux |
Möjligheter för nyanlända ungdomar med kort skolbakgrund att delta i skolans praktiker | Anna Winlund | gy, vux |
12:00-13:00 Lunch
13:00-13:45 Valbara presentationer:
Titel | Presentatör | Målgrupp |
Flerspråkiga elevers litteracitetsutveckling i förskoleklass | Elisabeth Claesson, Sara Nilsson & Anna Strid | förskolan, grund 1–3 |
Att organisera framgång – exempel från en utvecklingsresa | Henrik Ljungqvist & Michael Öhlin | förskolan, grund 1–9 |
Betydelsefulla strategier vid utveckling av flerspråkiga elevers läsförståelse | Anna Lindholm | grund 4–9 |
Skolämnet svenska som andraspråk i kolliderande diskurser. Ett forskningsprojekt om SVA i tre gymnasieskolor | Kristina Hedman & Ulrika Magnusson | grund 7–9, gy |
Collaborating to Empower Immigrant Students through Photovoice Teaching Methods | Susan Adams & Angelica Granqvist | alla |
13:45-14:05 Paus
14:05-14:35 SVA-agent 2022 – med rätt att lära – Karin Sandwall
14:35-14:45 Avslutning – Sofia Engman