Nyanlända elever

AKTUELLT

  • Vadan och varthän? Dåtid, nutid och framtid för svenska i ett andraspråksperspektiv. 2020-01-22 NC bjöd den 16 januari 2020 in till en konferens "Vadan och varthän? Dåtid, nutid och framtid för svenska i ett andraspråksperspektiv". NC ville samla forskare och utbildningsaktörer för att ta avstamp i ämnets utveckling hittills och blicka framåt för att formulera vad som behöver göras framöver gällande forskning, undervisning och utbildningspolitiskt arbete kring svenska i ett andraspråksperspektiv. Här kan du ta del av konferensen i efterhand.
  • Tydligare andraspråksperspektiv i Skolverkets kursplaneförslag 2019-12-18 Nu har Skolverket lämnat över förslag på reviderade kursplaner för grundskolan. Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) har läst förslagen och jämfört kursplanen i svenska som andraspråk med kursplanen i svenska. NC konstaterar att skillnaderna mellan kursplanerna ökar och att det viktiga andraspråksperspektivet i högre grad skrivs fram i kursplanen i svenska som andraspråk.
  • Nu är "Litteraciteter och flerspråkighet" här! 2019-11-26 I oktober 2018 anordnade Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) sitt åttonde symposium. Nu är vi stolta över att kunna presentera symposieboken "Litteraciteter och flerspråkighet - Symposium 2018". Antologin innehåller artiklar där medverkande forskare och lärare ger perspektiv på den mångfald av litteraciteter som alla lärare kan och behöver utforska tillsammans med sina elever.
  • NC kommenterar reviderad kursplan i svenska som andraspråk 2019-09-26 Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) kommenterar härmed Skolverkets förslag på reviderad kursplan i svenska som andraspråk för grundskolan. Det är positivt att de föreslagna revideringarna av kursplanen i svenska som andraspråk bidrar till att synliggöra och konkretisera vad undervisning i svenska som andraspråk behöver innehålla i jämförelse med undervisning i ämnet svenska. Dock saknas fortfarande ett tydligt andraspråksperspektiv, framförallt i ämnets syfte och kunskapskrav. Dessutom är det problematiskt att kunskapskraven är nästintill identiska i svenska som andraspråk och svenska.
Nyanlända elever

Forskning

Nationellt centrum informerar om aktuell forskning inom ämnesområdet. Det kan vara avhandlingar, uppsatser eller rapporter.

Litteratur

Nationellt centrum tipsar om facklitteratur som är speciellt intressant för dig som undervisar nyanlända elever.

Styrdokument

Här finns länkar till aktuella styrdokument som skollag, läroplan och kurs- eller ämnesplaner samt övrigt stöd som Skolverket erbjuder.

Vanliga frågor

Nationellt centrum svarar på vanliga frågor om svenska som andraspråk. Här hittar du frågor och svar som är relaterade till nyanlända elever.

KONTAKT

Postadress
Nationellt centrum
för svenska som andraspråk
Institutionen för språkdidaktik
Stockholms universitet
106 91 Stockholm

Besöksadress
Universitetsvägen 10 E
Frescati, Stockholm
Södra huset, hus EF (paviljong mellan hus E och hus F), plan BV