Nyhetsarkiv
- Tydligare andraspråksperspektiv i Skolverkets kursplaneförslag 2022-02-21
- Vad gör en SKUA-utvecklare? 2022-02-15
- Fjärrundervisning - ett sämre alternativ på språkintro 2021-05-05
- Nytt stödmaterial för kartläggning av flerspråkiga elever i förskoleklass 2021-03-15
- NC välkomnar KLIVA - Stärkt kvalitet och likvärdighet inom vuxenutbildningen 2020-12-01
- Regeringen beslutar om översyn av svenskämnena 2022-02-21
- Modersmålsämnets betydelse för individ, skola och samhälle 2020-10-12
- Minskning av studiehandledning pga ekonomiska nedskärningar 2020-09-30
- Distansundervisning på sfi 2020-05-04
- Distansundervisning för sfi-elever på kurs A? 2020-04-27
- Vadan och varthän? Dåtid, nutid och framtid för svenska i ett andraspråksperspektiv. 2020-01-22
- Nu är "Litteraciteter och flerspråkighet" här! 2019-11-26
- Modermålsstöd inom vuxenutbildningen 2019-11-07
- PM: På väg–mot stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andraspråk 2019-06-19
- NC kommenterar timtilldelning på sfi 2019-05-17
- Skolinspektionens granskning om fortsatta utbildningsvägar efter språkintroduktion 2019-02-06
- Inspelade föreläsningar från Symposium 2018 2023-02-03
- Symposium 2018 - reflektioner och referat 2018-11-26
- En sammanhållen vuxenutbildning i tiden 2020-04-22
- Förändringar för nyanlända elever i grundskolan och på språkintro 2018-08-15
- Kvalitetsbrister i SFI-undervisningen 2018-04-18
- Bättre stöd till nyanlända elever i högstadiet 2018-03-05
- NC kommenterar förutsättningar för kvalitet i sfi 2018-02-08
- NCs remissyttrande Entreprenad, fjärrundervisning och distansundervisning 2017-10-25
- NC kommenterar "Utbildning, undervisning och ledning" 2017-06-13
- NC kommenterar Fler nyanlända elever ska uppnå behörighet till gymnasiet 2018-02-14
- Kommuner behöver stärka grundskolans mottagande av nyanlända elever 2017-04-25
- Förutsättningar saknas för språkutvecklande arbete i förskolan 2017-04-20
- NC kommenterar rapporten om köer till sfi 2017-04-20
- NC kommenterar Språkintro-granskningen 2017-04-10
- Skolinspektionens granskning: Språkintro måste förbättras 2017-03-23
- Alarmerande låg andel behöriga sva-lärare 2017-03-23
- Nytt bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling 2017-03-13
- NC kommenterar komvux-utredningen 2017-02-21
- NC kommenterar "En flexiblare ämneslärarutbildning" 2017-02-19
- Läsa-skriva-räkna-garantin missar flerspråkiga elever 2017-02-13
- Remissyttrande angående Läsa-Skriva-Räkna-garantin 2017-02-13
- Ny Läslyftet-modul om grundläggande litteracitet för nyanlända 2016-12-18
- Nytt stödmaterial om alfabetisering 2016-12-18
- Symposium 2015 - Flerspråkighet som resurs 2017-06-12
- NC kommenterar gymnasieutredningen 2017-02-28
- NC-medarbetare får historiskt svensklärarpris 2016-09-25
- Välkommen till NC, Kristina Aldén! 2016-08-31
- Välkommen till NC, Josefin Nilsson 2016-06-03
- Bättre prognoser för att möta behovet av sva-lärare 2016-05-12
- NC kommenterar "Nationell samling för läraryrket" 2016-05-10
- "Ge nyanlända en bättre start i skolan" 2016-04-22
- NC kommenterar rapporten om språkintroduktion 2016-04-07
- Dessa insatser behövs för nyanlända elever 2016-03-15
- Låg andel behöriga lärare i svenska som andraspråk 2016-03-15
- NCs remissyttrande angående fjärrundervisning 2016-03-07
- Plats för nyanlända i fler skolor 2016-01-22
- Kompetenshöjande insatser för lärare påverkar resultat positivt 2015-12-11
- NCs remissvar allmänna råd nyanlända 2015-12-01
- Åhörarkopior från Symposium 2015 2015-10-16
- SFI-lärare: "Förakt för kunskap och utbildning" 2017-01-13
- Två priser till förtjänstfulla lärare i svenska som andraspråk 2017-01-13
- ”Problematiskt dölja bristen på sva-lärare” 2017-01-13
- Artiklar om språkintroduktionsprogrammet 2017-01-13
- Malin Dahlström är ny medarbetare på NC 2017-01-13
- SU kommenterar andraspråksinlärning i lärarutbildningen 2017-01-13
- Sva-lärarbrist bidrar till utanförskap 2017-01-13
- Lärararutbildningen kritiseras - saknar andraspråksinlärning 2017-01-13
- "Höjer lärarkompetens på uppdrag av regeringen" 2017-01-13
- NC kommenterar förslag på kompetensutveckling för sfi-lärare 2017-01-13
- Vikten av hållbara insatser för flerspråkiga elevers lärande 2017-01-13
- NC kommenterar "Utbildningspolitik för en bra start i Sverige" 2017-01-13
- NC kommenterar lagändringsförslag för nyanlända elever 2017-01-13
- "NC, en bro eller en länk?" 2017-01-13
- NC viktig plattform för att forskning når ut i landet 2017-01-13
- "En utredare utan sakkunskap" 2017-01-13
- Modersmålet – en språkundervisning i marginalen 2017-01-13
- P3 nyheter förenklar problematiken kring svenska som andraspråk 2017-01-13
- NC kommenterar regeringens utspel om satsning på nyanlända 2017-01-13
- Yttrande över sfi-utredningen 2017-01-13
- NC svarar på förslag om avveckling av sfi-bonus 2017-01-13
- NC svarar på Lättlästutredningen 2017-01-13
- NC kommenterar PISA 2012 2017-01-13
- NC kommenterar sfi-utredningens betänkande 2017-01-13
- Prisad sfi-lärare besökte NC på Bokmässan 2017-01-09
- NCs yttrande över gruv-utredningen 2017-01-09
- NC kommenterar GRUV-utredningens resultat 2017-01-09
- Förskolelyftet och flerspråkiga barns språkliga utveckling 2017-04-27
- NC kommenterar tilläggsdirektiven för Sfi-pengsutredningen 2017-01-09
- Hur blir man klok på sitt andraspråk? 2018-08-06
- Vad innebär tvåspråkighet, andraspråksinlärning och tvåspråkig undervisning? 2018-08-06
- Förskolebiennalen 2012 2017-01-09
- Intryck från Symposium 2012 2017-01-09
- Grattis Helen Forsström Norén 2017-01-09
- Diskussion kring ämnet svenska som andraspråk 2017-01-09
- Anna Kaya prisas som svensklärare 2018-08-06