Aktuella nyheter

Nyheter

  • PM: På väg–mot stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andraspråk 2019-06-19 Utredningen för Stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andraspråk (KLIVA) redovisar i denna promemoria uppdraget att utreda hur utbildning kan erbjudas för nyanlända som omfattas av så kallad utbildningsplikt.
  • NC kommenterar timtilldelning på sfi 2019-05-17 "Det är otillfredsställande att reglerna skiljer sig så mycket åt mellan olika skolor." NC har undersökt timtilldelning och tidsbegränsning på sfi. I enkätundersökning, kontakt med Skolverket och intervjuer med rektorer från olika verksamheter framträder en splittrad bild med stor variation i hur frågan om timmar på sfi hanteras. En variation som inte alltid följer styrdokumentens intentioner.
  • Välkommen till NC, Lillemor! 2019-03-27 Vi på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) vill välkomna vår nya medarbetare Lillemor Malmbo som kommer arbeta med vuxenutbildning samt frågor som rör påverkan och samverkan, bland annat via webb och sociala medier.
  • Åhörarkopior och relaterade länkar från Språkintrokonferensen 2019 2019-04-01 21 - 22 mars 2019 anordnade NC en konferens om språkintroduktionsprogrammet med temat "Nyanlända ungdomars språkutveckling i en digital tid - organisation och undervisning". Nu finns åhörarkopior och relaterade länkar från konferensen att ta del av.
  • Skolinspektionens granskning om fortsatta utbildningsvägar efter språkintroduktion 2019-02-06 Skolinspektionen har granskat huvudmäns och skolors arbete för att ge nyanlända elever förutsättningar att gå vidare inom gymnasiet eller till vuxenutbildning efter språkintroduktion. Kvalitetsgranskningen visar att de flesta huvudmän och skolor har god kunskap om gruppen nyanlända elever på språkintroduktion och om de särskilda behov dessa elever har för att kunna ta sig vidare inom utbildningssystemet. Däremot behöver studie- och yrkesvägledningen utvecklas, och rektor behöver ta större ansvar för arbetet med att främja social inkludering.
  • Inspelade föreläsningar från Symposium 2018 2018-11-27 Några av programpunkterna under Nationellt centrum för svenska som andraspråks (NC) tvådagarskonferens Symposium 2018 spelades in. Dessa föreläsningar kan man nu ta del av i efterhand.
  • Symposium 2018 - reflektioner och referat 2018-11-26 Den 11-12 oktober samlades lärare, skolledare, utvecklingsansvariga och forskare på Symposium 2018, det åttonde i raden anordnat av Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC). Totalt tusen personer rörde sig i Stockholms universitets konferens- och seminarielokaler för att lyssna, presentera eller diskutera viktiga frågor som rör litteracitet och lärande i och på ett andraspråk. I denna artikel gör vi några nedslag i det gedigna programmet.
  • NC växer i takt med omvärldens behov 2018-09-24 I år är det 20 år sedan Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) påbörjade verksamheten med fem medarbetare. Sedan dess har mycket i omvärlden förändrats och efterfrågan på NC som ett nationellt resurs- och utvecklingscentrum har ständigt ökat. Vi är därför oerhört glada att från och med i höst ha sex nya medarbetare på plats. Nu blir vi nitton!
  • En sammanhållen vuxenutbildning i tiden 2018-09-03 Komvuxutredningen har nu överlämnat sitt slutbetänkande "En andra och en annan chans – ett komvux i tiden". Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) välkomnar många av utredningens omfattande och väl motiverade förslag som också kan fungera som en gedigen grund för nödvändiga och konstruktiva diskussioner i landets kommuner.
  • Karin Sandwall utses till utredare för sfi 2018-08-01 Regeringen har tillsatt en utredning som ska se över hur sfi behöver förändras för att höja kvaliteten och öka genomströmningen. Till särskild utredare utser regeringen Karin Sandwall, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk. - Jag är glad över förtroendet att leda den här viktiga utredningen, säger Karin Sandwall. Sfi har i dagsläget många utmaningar, men det finns också många goda exempel att utgå från i förbättringsarbetet.
  • Förändringar för nyanlända elever i grundskolan och på språkintro 2018-08-15 Nyanlända elever i åk 7-9 får en förstärkt rätt till studiehandledning på modersmålet och för att dessa elever ska få ökade möjligheter att nå gymnasiebehörighet införs anpassad timplan och krav på att en individuell studieplan upprättas senast inom två månader från mottagandet. Det sker även förändringar inom gymnasieskolans introduktionsprogram, exempelvis att nyanlända elever som börjar på språkintroduktion ska få sina kunskaper bedömda.
  • Kvalitetsbrister i SFI-undervisningen 2018-04-18 Skolinspektionen har granskat kvaliteten i undervisningen i svenska för invandrare och ser en varierad bild. Främst syns problem med individanpassning i undervisningen, vilket är bekymmersamt för de elever som behöver mer utmaningar.
  • Bättre stöd till nyanlända elever i högstadiet 2018-03-05 Stärkt rätt till studiehandledning på modersmålet för nyanlända elever på högstadiet, möjlighet till anpassad timplan med mer undervisning i färre ämnen samt upprättande av en långsiktig, individuell studieplan redan på högstadiet. Detta föreslås i en lagrådsremiss. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 augusti 2018.
  • NC kommenterar förutsättningar för kvalitet i sfi 2018-02-08 Vi har inte råd att fortsätta slösa skattemedel och mänskliga resurser i ett system där förutsättningarna för kvaliteten i sfi-utbildningen inte finns, skriver Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) i en kommentar efter Kalla faktas program "Sfi-bluffen".

KONTAKT

Postadress
Nationellt centrum
för svenska som andraspråk
Institutionen för språkdidaktik
Stockholms universitet
106 91 Stockholm

Besöksadress
Universitetsvägen 10 EF
Frescati, Stockholm
Södra huset, hus EF (paviljong mellan hus E och hus F), plan BV

Kontakt

Kontaktuppgifter till medarbetare på NC