Nationellt centrums symposierapporter
- Svenskan i tiden - verklighet och visioner
- Symposium 2000 – ett andraspråksperspektiv på lärande
- Symposium 2003 - Arena andraspråk
- Symposium 2006 - Bedömning, flerspråkighet och lärande
- Symposium 2009 – Genrer och funktionellt språk i teori och praktik
- Symposium 2012 - Lärarrollen i svenska som andraspråk
- Symposium 2015 - Flerspråkighet som resurs
Facklitteratur
- (2009) Barns tidiga lärande
- Andraspråksinlärning
- Att undervisa i läsförståelse
- Barns lärande i ett livslångt perspektiv
- Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
- Broar mellan kulturer - somaliska barns språksocialisation i hem och förskola i Sverige
- Bygga broar och öppna dörrar. Att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
- Den flerspråkiga människan
- Flerspråkighet - en forskningsöversikt
- Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
- Lärande bedömning
- Mors dag och eid-il-fitr - och några andra svenska festseder
- Mångfald i kulturlivet
- Pedagogisk bedömning
- Resiliens - risk och sund utveckling
- Snakk med oss!
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan
- Stärk språket Stärk lärandet
- Stärkta trådar – flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteracitet och kunskap
- Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
- Svenskan i tiden - verklighet och visioner
- Symposium 2000 – ett andraspråksperspektiv på lärande
- Symposium 2003 - Arena andraspråk
- Tankarna springer före - att bedöma ett andraspråk i utveckling
- Vidga vyerna - om människor, möten, mångfald
- Ämne och språk - språkliga dimensioner i ämnesundervisningen