Annika Boutsifakos

Slagsta Strand Vuxenutbildning, Botkyrka
Lärarhögskolan i Stockholm (2005)

När jag under kursdagen i Södertälje hörde Ingrid Skeppstedt berätta om Dictogloss tänkte jag på hur detta kan tillämpas med mina kursdeltagare. Mina kursdeltagare behöver öka sin muntliga och skriftliga språkförmåga. Det som tilltalade mig mest är arbetet i smågrupper och aktiviteten som sålunda kan uppstå. Mina kursdeltagare är kortutbildade och går SFI B-kurs och har cirka 5 månader kvar av Bkursen. Inspirerad av Dictogloss bestämde jag mig för att prova ”Pictogloss”, dvs. försöka hjälpa kursdeltagarna att bli bättre på att skriva på svenska. De kursdeltagare som har stora svårigheter att skriva är kortutbildade med t.ex. arabiska som modersmål. Jag bestämde mig sålunda för att göra ett utvecklingsarbete med kortutbildade arabisktalande kursdeltagare. Utvecklingsarbetet kallar jag för ”Pictogloss”.