Nationellt centrums symposierapporter
- Svenskan i tiden - verklighet och visioner
- Symposium 2000 – ett andraspråksperspektiv på lärande
- Symposium 2003 - Arena andraspråk
- Symposium 2006 - Bedömning, flerspråkighet och lärande
- Symposium 2009 – Genrer och funktionellt språk i teori och praktik
- Symposium 2012 - Lärarrollen i svenska som andraspråk
- Symposium 2015 - Flerspråkighet som resurs
Facklitteratur
- Andraspråksinlärning
- Att bedöma elevers läsförståelse
- Att undervisa i läsförståelse
- Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
- Bygga broar och öppna dörrar. Att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
- Classroom-Based Evaluation in Second Language Education
- Composing written texts
- Den flerspråkiga människan
- Det flerstämmiga klassrummet
- Education in 'Multicultural' Societies. Turkish and Swedish Perspectives
- En bra början
- English Learners, Academic Literacy, and Thinking. Learning in the Challenge Zone
- Ensamkommande flyktingbarn och ungdomar
- Flerspråkighet - en forskningsöversikt
- Flerspråkighet i skolan
- Framgång genom språket
- Genre and the Language Learning Classroom
- Genrebyrån
- Grammatik med betydelse. En introduktion till funktionell grammatik
- Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
- I hederns skugga. De unga männens perspektiv
- Interkulturell pedagogik i teori och praktik
- Kunskap, språk och identitet - att undervisa flerspråkiga elever i F-6
- Learning to Write, Reading to Learn
- Litteratur om att undervisa nyanlända
- Lyft språket Lyft tänkandet
- Lärande bedömning
- Läraryrkets interkulturella dimensioner
- Låt språket bära – genrepedagogik i praktiken
- Mors dag och eid-il-fitr - och några andra svenska festseder
- Många trådar in i ämnet - genrepedagogiskt arbete i Knutbyskolan
- Mångfald i kulturlivet
- Nyanlända elevers utbildning
- Nyanlända och lärande
- Pedagogisk bedömning
- Reading in Secondary Content Areas. A Language- Based Pedagogy
- Resiliens - risk och sund utveckling
- Röster från ensamkommande barn
- Se språket i ämnet
- Second Language Teaching and Learning
- Svensk utgåva av Reading to Learn-boken "Skriva, läsa - lära"
- Snakk med oss!
- Sprog i skole
- Språk i alla ämnen
- Språk och gräns/er - om språk och identitetsskapande i några skönlitterära verk
- Språka samman - om samtal och samarbete i språkundervisningen
- Språkarbete i alla ämnen
- Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola
- Språkinriktad undervisning. En handbok
- Språkutvecklande SO-undervisning
- Stärk språket Stärk lärandet
- Stärkta trådar – flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteracitet och kunskap
- Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
- Svenska som andraspråk – för vilka och hur kan undervisningen organiseras?
- Svenskan i tiden - verklighet och visioner
- Symposium 2000 – ett andraspråksperspektiv på lärande
- Symposium 2003 - Arena andraspråk
- Symposium 2006 - Bedömning, flerspråkighet och lärande
- Symposium 2009 – Genrer och funktionellt språk i teori och praktik
- Symposium 2012 - Lärarrollen i svenska som andraspråk
- Symposium 2015 - Flerspråkighet som resurs
- Symposium 2018 - Litteraciteter och flerspråkighet
- Symposium 2022 - Möjligheter till lärande - andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv
- Tankarna springer före - att bedöma ett andraspråk i utveckling
- Två flugor i en smäll - att lära på sitt andraspråk
- Utmana, utforska, utveckla
- Vidga vyerna - om människor, möten, mångfald
- Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
- Ämne och språk - språkliga dimensioner i ämnesundervisningen