Nedan återfinns programmet för barn- och ungdomsspåret i sin helhet, uppdelat på torsdag 8 oktober och fredag 9 oktober. Programmet för vux-spåret löper parallellt men har inte samma tider för pauser och stående lunch.
Åhörarkopior
Flera av presentatörerna har åhörarkopior som går att ta del av i efterhand. Dessa återfinns längst ner på respektive presentationssida som hittas via länk i programöversikten nedan.
Ändringar
Mikael Svendsen Pedersens seminarium på torsdag 8/10 kl 11.30 är tyvärr inställt pga sjukdom. I stället kommer Gudrun Svensson hålla i följande seminarium: Translanguaging för elevernas kunskaps- , språk- och identitetsutveckling
Program torsdag 8 oktober 2015
08.30 - 09.45 Registrering
09.45 - 10.15 Konferensinledning i Aula Magna av Karin Sandwall, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk
10.15 - 11.15 The Translanguaging Current in Language Education - Ofelia García, Aula Magna
11.15 - 11.30 Förflyttning
11.30 - 12.30 Valbara föreläsningar:
Titel | Presentatör | Målgrupp | Lokal |
---|---|---|---|
Ways to teach and collaborate in superdiverse schools | Kate Seltzer | grund, språkintro | Hörsal 7 |
Litteracitetsbegreppet i forskningen och som verktyg för andraspråksutbildning | Åsa Wedin | grund, gy | Reinholdsalen |
Multimodala perspektiv på lärande i naturvetenskap | Kristina Danielsson | grund, gy | Hörsal 9 |
Translanguaging för elevernas kunskaps- , språk- och identitetsutveckling | Nyinsatt: Gudrun Svensson | grund, gy | E306 |
Nyanlända gymnasieungdomar med kort skolbakgrund: Att gå mellan teorin och praktiken | Karin Rehman | grund 7-9, språkintro | E319 |
12.30 - 13.30 Stående lunch
13.30 - 14.45 Valbara seminarier, inkl dialog:
14.45 - 15.15 Kaffepaus
15.15 - 16.30 Valbara seminarier, inkl dialog:
Titel | Presentatör | Målgrupp | Lokal |
---|---|---|---|
Samarbete kring nyanländas flerspråkighet och kunskapsutveckling | Cakar och Sürüp | grund, språkintro | F289 |
Samsyn kring kunskap och flerspråkighet i arbetet med nyanlända | Ibrahim, Melin, Semb | grund, språkintro | F299 |
Språk, lärande och ämne: Med modersmålet som resurs | Gynnhammar och Nilsson | grund, språkintr | F389 |
Att utveckla språk och tänkande genom skapande ämnen | von Malortie och Sjöqvist | grund, gy | F413 |
Andraspråkstalande elevers meningsskapande i fysik | Jenny Uddling | grund 4-9 | E306 |
Studiehandledarens roll i den flerspråkiga elevens språk– och kunskapsutveckling | Anne Reath Warren | grund | Bergsmannen |
Lärares samarbete över ämnes- och språkgränser för en allsidig språkutveckling | Maaike Hajer | grund 7-9, språkintro | Aula Magna |
Allsidiga lärprocesser för eleverna, yrkesläraren och svaläraren genom språkutvecklande snickeri | Gonzalez, Svensson, Lindvall | grund 7-9, språkintro, yrkesintro | F420 |
16.30 - 16.45 Förflyttning
16.45 - 17.15 Utdelning av Carin Rosanders pris och Inger Lindbergs pris, Aula Magna
17.15 - 18.30 Konferensmingel, Aula Magna
Program fredag 9 oktober 2015
08.30 - 09.30 Att få visa vad man kan: Kartläggning och bedömning av nyanländas språk- och kunskapsutveckling - Anniqa Sandell Ring och Mikael Olofsson, Aula Magna
09.30 - 09.45 Förflyttning
09.45 - 10.30 Valbara seminarier:
Titel | Presentatör | Målgrupp | Lokal |
---|---|---|---|
Bedömning av nyanlända elevers språkutveckling | Engman och Söderström Lareu | grund, språkintro | Reinholdsalen |
Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper | Chrystal och Sandell Ring | grund, gy | Hörsal 9 |
Kollegialt lärande för elevers språk- och kunskapsutveckling | Maria Kouns | grund, gy | E319 |
Vi vet att muntlig interaktion är viktig, men hur åstadkommer vi den? | Mariana Sellgren | grund, gy | E306 |
Bedömning och stöttning av andraspråkselevers textrörlighet och läsförståelse | Lotta Olvegård | grund 7-9, gy | Hörsal 7 |
SO och NO i ett andraspråksperspektiv: Vad särskiljer ämnesspråken? | Kindenberg och Nygård Larsson | grund, gy | F413 |
SoL-projektet: Att organisera kurser i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för alla lärare | Bötrius och Danielsson | grund, gy | Bergsmannen |
10.30 - 10.45 Förflyttning
10.45 - 11.30 Valbara seminarier:
Titel | Presentatör | Målgrupp | Lokal |
---|---|---|---|
Bedömning av nyanlända elevers språkutveckling | Engman och Söderström Lareu | grund, språkintro | Reinholdsalen |
Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper | Chrystal och Sandell Ring | grund, gy | Hörsal 9 |
Kollegialt lärande för elevers språk- och kunskapsutveckling | Maria Kouns | grund, gy | E319 |
Vi vet att muntlig interaktion är viktig, men hur åstadkommer vi den? | Mariana Sellgren | grund, gy | E306 |
Bedömning och stöttning av andraspråkselevers textrörlighet och läsförståelse | Lotta Olvegård | grund 7-9, gy | Hörsal 7 |
SO och NO i ett andraspråksperspektiv: Vad särskiljer ämnesspråken? | Kindenberg och Nygård Larsson | grund, gy | F413 |
SoL-projektet: Att organisera kurser i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för alla lärare | Bötrius och Danielsson | grund, gy | Bergsmannen |
11.30 - 12.30 Stående lunch
12.30 - 13.30 Valbara föreläsningar:
Titel | Presentatör | Målgrupp | Lokal |
---|---|---|---|
Undervisningens innehåll och formsidor: Ett kritiskt samtal om genrepedagogik | Gannå (moderator), Liberg, Johansson | grund, gy | Hörsal 9 |
Läsförståelse ur ett andraspråksperspektiv | Barbro Westlund | grund | Reinholdsalen |
Harmonising the patterns of meaning-making in the classroom: A way to improve teaching and learning | John Polias | grund 4-9, gy | E306 |
Skolbiblioteket och bibliotekarien som resurser i det pedagogiska arbetet kring flerspråkiga elever | Borg och Haraldsson | grund, gy | F299 |
Organisation och resurser för nyanlända elevers fortsatta lärande och inkludering | Monica Axelsson | grund, gy | Hörsal 7 |
Ökad muntlig interaktion i ämnesundervisningen i gymnasieskolans vård- och omsorgsprogram | Maria Rubin | gy | E319 |
13.30 - 14.00 Kaffepaus
14.00 - 15.00 What Counts as Scaffolding? Implications for Language Teaching and Learning - Pauline Gibbons, Aula Magna
15.00 - 15.15 Konferensen avslutas - Karin Sandwall, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk