Den 11 och 12 oktober 2018 anordnade Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) Symposium 2018, som är en återkommande nationell konferens som riktar sig till lärare och skolledare inom grundskolan, gymnasieskolan, sfi och vuxenutbildningen. Temat för Symposium 2018 var litteraciteter och flerspråkighet. Litteracitet är ett brett och mångfacetterat begrepp, och av central betydelse för oss som lärare i svenska som andraspråk. Symposium 2018 tog upp upp och utforskade teman som flerspråkig litteracitet, ämneslitteracitet, multimodal litteracitet, kritisk litteracitet och digital litteracitet. Vi bjöd in både forskare och praktiker - med undervisningen i fokus.
Några av konferensens programpunkter spelades in och dessa föreläsningar kan man nu ta del av i efterhand.
Inspelade föreläsningar
Inspelningarna finns inbäddade på respektive föreläsares presentationssida som nås via följande länkar:
- Qarin Franker: Arbete med elevers litteraciteter – ett visuellt, verbalt och flerspråkigt gränsöverskridande
- Jennifer Rowsell: Reimaging Literacy Lives: Being, Feeling, Knowing with Language Learners
- Christine Pinsent-Johnson: Literacy as social practice: what it means for teachers and policy makers
- Nick Sousanis: Thinking through visuals
- Debra Myhill: Grammar as a tool for learning literacy
- Lise Iversen Kulbrandstad: Å lære å lese skolens tekster - leseundervisning i et flerspråklighetsperspektiv
- Michael Svendsen Pedersen: Arbejde og sprogundervisning – et samspel
- Peter Freebody: Literacy learning and teaching in the multilingual classroom
- Ivana Eklund och Annika Norlund Shaswar: Digitala verktyg och flerspråkighet – teori möter praktik
- Caroline Liberg: Olika läs- och skrivarter i olika ämnen
- Monica Bravo Granström: Läsundervisning i flerspråkiga miljöer: lärares uppfattningar och strategier
- Linda Bradley: Mobiler och mobilappar som redskap för språkutvecklingen
- John Airey: Disciplinary literacy: en översikt
Spellista på youtube
Alla inspelade föreläsningar finns även i en spellista på youtube: