Avhandlingar & utredningar
- (2008) Bryta upp och börja om
- (2011) Interkulturell undervisning – ett pedagogiskt dilemma
- (2013) Skola med fördröjning - Nyanlända elevers sociala spelrum i "en skola för alla"
- (2014) Conditional Belonging: Listening to Unaccompanied Young Refugees’ Voices
- (2014) Learnables in Action
- (2017) Developing multilingual literacies in Sweden and Australia
- (2017) ”Här i Sverige måste man gå i skolan för att få respekt”
- (2018) Raka spår, sidospår, stopp: Vägen genom gymnasiets språkintroduktion som ung och ny i Sverige
- (2019) Att tolka det sammansatta
- (2019) Avslut och fortsättning
- (2019) Genom genrens lins: pedagogisk kommunikation i tidigare skolår
- (2019) Skriftlig lärarrespons för vuxna nybörjare i svenska som andraspråk
- (2019) Språkliga redskap - Språklig beredskap
- (2019) Textsamtalens möjligheter och begränsningar i språkligt heterogena fysikklassrum
- (2020) Assessment in Multilingual Schools
- (2021) Att vara och inte vara
- (2022) Everyday Language Practices and the Interplay of Ideologies, Investment and Identities
- (2023) Flerspråkighetens gränser – ny avhandling
- (2023) Får man synas i texten?
- Många oklarheter kring språk- och samhällskunskapskrav
Uppsatser & rapporter
- (2013) Direktintegrerade elevers möjligheter till lärande i ämnesundervisningen
- (2013) “Welcome to Sweden”
- (2014) Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för nyanlända
- (2015) Att utforska nyanländas erfarenheter och kunskaper
- (2015) Förutsättningar för nyanlända elevers lärande
- (2015) Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Lärares lärande
- (2017) Nyanländ till den svenska kemiundervisningen
- Skolintroduktion för nyanlända flykting- och invandrarbarn