Kenneth Hyltenstam är professor i tvåspråkighet och verksam på Centrum för tvåspråkighet vid Stockholms universitet. Denna föreläsning spelades in på Kulturhuset, i samarbete med Rum för barn, i Stockholm 28 november 2012 och Kenneth Hyltenstam behandlar interaktionen mellan svenska som andraspråk och modersmål utifrån ett helhetsperspektiv på tvåspråkiga elever. Kenneth Hyltenstam relaterar även språkutvecklingen i andraspråket till elevernas förstaspråk, kognitiva utveckling, identitetsutveckling och kunskapsutveckling.
Vad innebär tvåspråkighet, andraspråksinlärning och tvåspråkig undervisning?
Hur utvecklar barn tvåspråkighet och vad innebär det? Hur lär man sig ett nytt språk, vad krävs för att lära sig att lära ny kunskap på ett nytt språk och hur lång tid tar det? Kenneth Hyltenstam berör dessa frågor i denna föreläsning.
Senast uppdaterad:
6 augusti 2018
Webbredaktör:
Anna Kaya
Sidansvarig: Nationellt centrum för svenska som andraspråk