Flerspråkighet - en forskningsöversikt (36342 Kb)
Vetenskapsrådet (rapport 5:2012)
Forskningsöversikten täcker de mest centrala delarna av svensk forskning på flerspråkighetsområdet, mot bakgrund av det internationella kunskapsläget. Här behandlas forskning om utbildningsväsendets sätt att möta den stora grupp elever inom ungdomsskolan som har en annan bakgrund än helsvensk (del III). På samma sätt beaktas forskningen om samhällets utbildningsarrangemang för vuxna invandrare samt vuxna invandrares språkinlärning i och utanför klassrummet (del IV). Som en bakgrund till dessa två delar redovisas forskning om andraspråksinlärning, med särskilt fokus på svenska som andraspråk, och forskning om förstaspråkstillägnande i en minoritetssituation, där flerspråkiga barns modersmål fokuseras (del II). Forskningen omkring de samhälleliga ramarna för hur flerspråkigheten hanteras i lagar och regelverk, och varför praktiken ofta skiljer sig från intentionerna, behandlas i del 1. Arbetet är genomförd av åtta forskare under ledning av Kenneth Hyltenstam, Monica Axelsson och Inger Lindberg. Forskningsöversikten har sakgranskats genom peer-review.