
Nihad Bunar (red.)
Natur & Kultur, 2015
Nyanlända och lärande är en forskningsbaserad antologi om nyanlända elevers mottagande och inkludering i det svenska skolsystemet. Antologin tar ett empiriskt och analytiskt helhetsgrepp om vilka sociokulturellt stödjande strukturer, organisatoriska modeller och pedagogiska praktiker som ger dessa elever bäst möjligheter till:
- Fortsatt kunskapsutveckling
- En god språkutveckling
- Skolframgång genom användning av både modersmål och svenska som andraspråk
- Identitetsutveckling
- Inkludering i skolans och samhällets sociala relationer
Den här boken ger dig som arbetar med nyanlända elever verktyg att stödja och utveckla varje individ. Ämnets samhällsrelevans diskuteras i relation till migration, det mångkulturella samhällets framväxt och skolutveckling.
Ta även del av Nihad Bunars öppna föreläsning utifrån forskningsantologin: Nyanlända och lärande - inspelad föreläsning